Embraer ogłosił w Paryżu, że Portugalia podjęła decyzję o zakupie szóstego samolotu KC-390 Millennium. W sierpniu 2019 r. rząd tego kraju i producent podpisali umowę na zakup pięciu samolotów KC-390. Dzięki tej dodatkowej transakcji flota transportowa portugalskich sił powietrznych (FAP) zostanie powiększona do sześciu samolotów C-390 co zwiększy jej możliwości w zakresie realizacji misji sił zbrojnych i innych zadań leżących w interesie publicznym.
Ponadto firma Embraer i portugalskie siły powietrzne zamierzają uwzględnić w obecnej umowie 10 opcji zakupu na potrzeby potencjalnych przyszłych zakupów przez kraje europejskie lub członków NATO za pośrednictwem Portugalii, w ramach negocjacji międzyrządowych. Pozwoli to na zwiększenie interoperacyjności i współpracy z nowymi operatorami samolotów KC-390, co przyniesie korzyści w postaci zmniejszenia kosztów związanych ze szkoleniem, wsparciem logistycznym i cyklem życia, a także rosnącego zaangażowania i rozwoju portugalskiego klastra lotniczego.
- Dzięki tej decyzji Portugalia nadal inwestuje w potencjał sił powietrznych w momencie, gdy staje się ona referencyjnym operatorem tego samolotu, który ma unikalne cechy i został zintegrowany i przetestowany w Portugalii. Włączenie dziesięciu opcji zakupu do przyszłych negocjacji międzyrządowych pozwoli innym krajom europejskim i członkom NATO na nabycie, za pośrednictwem Portugalii tych samolotów - powiedział Nuno Melo, minister obrony Portugalii.
- Jesteśmy niezwykle zaszczyceni możliwością rozszerzenia naszej współpracy z portugalskimi siłami powietrznymi i Portugalią. Zakup szóstego samolotu KC-390 przez FAP, które eksploatuje ten samolot od 2023 r., będzie pierwszym dodatkowym zakupem przez operatora, co świadczy o uznaniu jakości i wyników operacyjnych osiągniętych przez portugalskie C-390. Zainteresowanie dodaniem dodatkowych opcji do umowy potwierdza, że wkrótce do grona operatorów może dołączyć więcej krajów zachodnich, co przyniesie wszystkim korzyści w postaci synergii ekonomicznej przez cały cykl życia samolotu KC-390 – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Słowacja,
Szwecja,
Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym
została Litwa. Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda samolot od kuchni, to możecie zobaczyć więcej w naszej
fotorelacji z przelotu tym samolotem.